Jaki jest najcenniejszy prezent pod choinkę?

phoca thumb m 5  Czy dzieci są świadome tego, że uczą się nie tylko czytania, pisania i liczenia, ale również ich umiejętności społeczne, samodzielność, odpowiedzialność, empatia i zainteresowanie drugim człowiekiem rozwijają się stale, choć u każdego w inny, indywidualny sposób. W grudzień wkroczyliśmy z planem przygotowań do świąt.

 Każdy dzień wypełniony był twórczymi aktywnościami, ale równocześnie częściej niż zwykle rozmawialiśmy o samopoczuciu, o wyborach określonego zachowania, o tym jaki jest wpływ tego wyboru na innych, o tym, co to znaczy otoczyć kogoś opieką albo wspierać. Na tydzień przez świętami postanowiliśmy dać sobie najcenniejszy prezent pod choinkę - opiekę, zainteresowanie i pomoc. Rozpoczęliśmy tygodniowe wyzwanie, w którym każde dziecko miało zostać tajemniczym przyjacielem albo po prostu "aniołem" dla wylosowanej koleżanki lub kolegi. Przez tydzień nikt nie zdradził dla kogo jest aniołem. Po tygodniu każde dziecko najpierw typowało swojego anioła, a potem dowiadywało się, kto nim był. W wielu przypadkach przypuszczenia były trafne, w innych nie. Najważniejszym momentem była rozmowa podsumowująca wyzwanie. To, jak dzieci analizowały zachowanie innych, w jaki sposób okazywały sobie zainteresowanie i wdzięczność za to, że rzeczywiście poczuły opiekę innego dziecka, dało mi porcję świeżych refleksji na temat ich rozwoju. Dzieci są świadome tego, że dobry zespół to synergia, a nie rywalizacja.