Akademia zdrowego przedszkolaka

 phoca thumb m 3 Dzieci z naszego przedszkola w miesiącach od grudnia 2013 roku do marca 2014r brały udział w akcji ,,Odporność wzmacniamy, bo o zdrowie i higienę dbamy” w ramach projektu Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Tematy z zakresu zdrowia i higieny są u nas systematycznie poruszane. Wynika to z programów, które realizujemy, zadań do rocznego planu pracy oraz świadomości jak ważną role w życiu odgrywa higiena i zdrowy styl życia. Zajęcia odbywały się we wszystkich trzech grupach i prowadzone były zgodnie z założeniami akcji.

 Korzystaliśmy z materiałów opracowanych przez organizatora, uzupełniając je własnymi pomysłami. W pierwszym tygodniu dzieci utrwaliły takie pojęcia, jak zdrowie i choroba.  Dzieci tworzyły własne definicje tych pojęć, a potem ilustrowały je w formie plakatów. Dowiedziały się co to są wirusy i bakterie, czym się różnią i jak się rozprzestrzeniają - lepiły je z plasteliny i kolorowały obrazki. Dowiedziały się także, że nie wszystkie bakterie są złe a niektóre korzystnie wpływają na zdrowie. Przeprowadzono szereg zabaw i działań mających na celu nabycie zdrowych nawyków wśród dzieci i ich rodziców, ze szczególnym zwróceniem uwagi na to jak w naturalny sposób wzmocnić odporność i ustrzec się chorób. Zrozumiały, że nie trzeba się bać lekarza, należy przyjmować przepisane przez niego lekarstwa i poddawać się jego zaleceniom. Wiedzą też, że wszelkie dolegliwości odczuwane przez siebie lub zauważone u innych osób należy zgłaszać osobom dorosłym. Dowiedziały się skąd biorą się leki, i w jaki sposób można zrobić lekarstwa naturalne. Poznały również i utrwaliły sobie numery telefonów alarmowych. Odwiedziły pobliski ośrodek zdrowia, gdzie spotkały się z pielęgniarką, która zapoznała dzieci z zasadami jakich trzeba przestrzegać, by uniknąć chorób. W zorganizowanym w sali kąciku lekarskim dzieci udzielały porad lekarskich i ,,leczyły” swoje chore zabawki. W drugim tygodniu omówione zostały czynności, które wpływają na wzmocnienie odporności i są związane z utrzymywaniem własnej higieny. Dzieci dowiedziały się dlaczego ważne dla ich zdrowia jest mycie rąk, zębów, całego ciała oraz dbanie o zmysł słuchu i wzroku. Dzieci nauczyły się podstawowych zachowań podczas kichania i kasłania (zasłanianie ust i nosa), dowiedziały się, że nie można używać przyborów higienicznych należących do innych osób, zapamiętały kiedy należy umyć ręce. Zapamiętały również, że oprócz higieny własnego ciała ważne jest utrzymywanie higieny wokół siebie, poprzez dbanie o czystość pomieszczeń i zabawek, a także poprzez niehałasowanie podczas zabawy.  W trzecim tygodniu dzieci uczyły się w jaki sposób odpowiednie odżywianie wpływa na zdrowie i odporność organizmu. Przypomniały sobie układ piramidy żywienia i rozmawiały nt. produktów, które sprzyjają zdrowiu. Dzieci dowiedziały się, które witaminy są ważne w budowaniu odporności i w jakich produktach się znajdują. Wiedzą również, że niektóre warzywa i owoce są naturalnymi lekami – miały możliwość samodzielnego ich wykonania. Dzieci dowiedziały się, że nadmiar jedzenia i niezdrowe jedzenie również szkodzi odporności. W przyswojeniu tej wiedzy pomogły plansze, wiersze piosenki i zabawy przygotowane przez organizatora. Samodzielnie przygotowały również pyszne, zdrowe kanapki, które ze smakiem degustowały. W naszym przedszkolu założyliśmy hodowlę zdrowej, zielonej cebulki oraz pietruszki. Czwarty tydzień zdominowany został przez ruch. Dzieci dowiedziały się, że ruch pełni ogromną rolę w budowaniu odporności i jak bardzo ważne jest uprawianie sportów, oraz przebywanie na świeżym powietrzu. Wiedzą też na czym polega hartowanie organizmu. W ciągu czterech tygodni przedszkolaki zapoznały się z zasadami postepowania sprzyjającemu budowaniu odporności organizmu: aktywność fizyczna, higiena, prawidłowe odżywianie i hartowanie organizmu. Przyswajanie wiedzy przeplatało się z zajęciami plastycznymi, słuchaniem/śpiewaniem piosenek, uczeniem się wierszyków, bajkami i aktywnością fizyczną. Przeprowadzenie zajęć bardzo ułatwiły materiały dostarczone przez organizatora akcji.