Dzień Kropki w edukacji wczesnoszkolnej.

 phoca thumb m 8 więto kreatywności w edukacji wczesnoszkolnej, czyli Dzień Kropki. To wspaniały dzień dla wszystkich uczniów. Dzień wspólnej zabawy, podczas którego zwracamy uwagę na to, że każdy ma jakiś talent wystarczy tylko w siebie uwierzyć. Tego dnia lekcje zamieniły się w pracownie rozwijające twórcze myślenie i kreatywność. Każdy próbował swoich sił podczas kropkowania. Rozmawialiśmy o talentach i rozwijaniu skrzydeł.

 

Historię Vashti i jej kropki zna coraz więcej uczniów. Sprawiamy, by kolejni uczniowie dostrzegli, jak wielka siła tkwi w nich samych oraz jak wiele mogą czerpać od swoich kolegów i koleżanek. Pokazujemy, że każdy człowiek potrafi być kreatywny, a zwykła kropka może sprawić, iż odkryje w sobie niezwykłe pokłady twórczej inwencji. Razem odkrywamy, że ogromną frajdą jest łączenie kropek, budowanie relacji i edukacyjnych przyjaźni.

Dla tych, którzy jeszcze nie znają historii kropki…

„Vashti jest małą nieśmiałą dziewczynką, która nie wierzy w swoje możliwości. Na lekcji plastyki nie miała pomysłu jak wyrazić siebie za pomocą znaczka. Uparcie twierdziła, że nie potrafi malować, a zamknięte farbki tylko ją irytowały. Nauczycielka cierpliwie czekała, aż Vasti podejmie próbę. Powiedziała do dziewczynki „Postaw znaczek, a zobaczysz dokąd cię przeniesie”. Vashti była niezadowolona, ale chciała jak najszybciej opuścić klasę, więc zniecierpliwiona postawiła kropkę na środku kartki i zaczęła się pakować. Nauczycielka popatrzyła na kropkę i zachwyciła się. Poprosiła o podpisanie dzieła. Nazajutrz, gdy Vashti weszła do klasy zobaczyła nad biurkiem nauczycielki swoją kropkę oprawioną w piękną pozłacaną ramkę. Była szczęśliwa, że jej kropka się spodobała, wisi w takim ważnym miejscu i wszyscy mogą ją podziwiać. Pomyślała sobie, że potrafi namalować jeszcze piękniejsze kropki i wszystkim to udowodni. Otworzyła pudełko z farbkami, i zaczęła swoją przygodę z malowaniem kropek.

Malowanie pochłonęło ją całkowicie, mieszała farby ze sobą, odkrywała nowe kolory, namalowała dziesiątki mniejszych, większych kropek. Wszyscy mogli podziwiać kropkowe obrazy Vashti na szkolnej wystawie, a dziewczynka z dumą przechadzała się korytarzem. Nagle zauważyła małego chłopca, który z zachwytem podziwiał kolorowe kropki na obrazach. Powiedział zasmucony, że Vashti tak pięknie maluje, a on nie potrafi narysować nawet prostej kreski. Vashti długo się nie zastanawiała, podała chłopcu kartkę i poprosiła by coś szybko narysował. Narysował to, co potrafił - zygzak. Vashti popatrzyła na obrazek z takim samym zachwytem, z jakim nauczycielka popatrzyła na jej pierwszą kropkę i poprosiła, by chłopiec podpisał swoje dzieło. Tak kończy się opowieść o dziewczynce, która dzięki mądrej nauczycielce uwierzyła w siebie, odkryła w sobie talent i odwagę.”

Każda klasa podejmowała inne działania i tak w klasie 1 odbyło się oglądanie filmu "The dot", rozmowa o odwadze i rozwijaniu swoich zainteresowań, nauka piosenki pt. "Kropka", a także zabawy, zadania rozwijające kreatywność dzieci i wzmacniające ich odwagę oraz wspólne wykonanie plakatu na drzwi metodą kropkowania.

W klasie 2 a uczniowie przypomnieli sobie historię Vashti – poprzez przeczytanie książki pt. „Kropka”, układanie historyjki ze słowem kropka, projektowanie i uroczyste wręczanie medali za mocne strony – Dzień Kropki (… bo każdy ma jakiś talent!), zabawy z aplikacją Quiver, gry matematyczne – połącz kropki, kodowanie, zabawy z alfabetem Braille’a oraz zabawy z „kropką” podczas wychowania fizycznego.

Uczniowie klasy 2b również poznali historię dziewczynki o imieniu Vashti. Odkrywali swoje talenty malarskie, przedstawiając plastycznie swoje Niezwykłe Miejsce Na Ziemi. Pokonywali kropkowany labirynt. Rywalizowali w czasie zabawy z kostką, kolorując barwnego Ludka.

Klasa 3 znała już dobrze historię Vashti jednak przypomniała przesłanie jakie niesie ze sobą jej historia, która zmieniła świat małej Vashti, albo o Vashti, która dzięki kropce uwierzyła w siebie. Następnie uczniowie brali udział w grze terenowej „Kropka”. Było zadanie związane ze złudzeniem optycznym, tworzeniem definicji kropki, układaniem zadań matematycznych, tworzeniem kropki z materiałów przyrodniczych, wykorzystaniem pomysłowości podczas rysowania kropki z wykorzystaniem sznurka, rysowaniem kropkowanego obrazu i jego kodowaniem, wykorzystano alfabet Morse’a do zapisywania informacji. Podsumowaniem zajęć było stworzenie motywacyjnej kropki dla siebie i kolegi.

Relację z tego dnia można obejrzeć w galerii zdjęć.

Zapraszamy!